• سه شنبه 2 آذر 1395

کسب و کار




10 روش مناسب برای برخورد با همکاران مشکل ساز


 
برقراري ارتباط با همکاران در محيط کار غير قابل اجتناب است. متاسفانه هميشه افرادي هستند که از روي حسادت يا کمبود يا هر دليل ديگري، با شما سر ناسازگاري مي گذارند اما از آنجا که شما در محيط کار هر روز به مدت چنين ساعت با آنها در تماس ايد، واجب است که نحوه برخورد با آنها را بدانيد تا نه بر اعصاب تان تاثير منفي بگذارد و نه بر بازدهي کارتان. اگر مي خواهيد نحوه برخورد با افرادي را که با شما مشکل دارند بدانيد، به نکته هاي که در اينجا به آنها اشاره کرده ايم، عمل کنيد
 


-1تعاملات خود را به حداقل برسانيد  اگر چه قطع ارتباط با همکاران غير قابل اجتناب است اما مي توان بخشي از آنها را به حداقل رساند.  • برخي از ارتباطات را نمي توان محدود کرد، به خصوص زماني که شما با همکارتان در يک بخش کار مي کنيد و به طور مستقيم با او در تماس ايد. اما مي توانيد در ساعات استراحت يا غذا خوردن، خودتان را از او دور نگه داريد. حتي اگر او سعي کرد به شما نزديک شود، به گفتن جمله هاي مودبانه اي چون «ببخشيد من بايد به سر کارم برگردم» بسنده کنيد. • اگر مجبور شديد که با او در تماس باشيد، سعي کنيد تا جايي که امکان دارد مکالمه ها را حول و حوش مسائل کاري بچرخانيد و از گفتگوهاي دوستانه اجتناب کنيد. اگر او از شما متنفر باشد، حرف هاي خصوصي تان در آينده اي نه چندان دور به ضررتان تمام خواهد شد

-2با او مهربان باشيد  روانشناسان معتقدند که متنفر بودن از فردي که شما را دوست دارد، سخت است، پس اگر شما با همکارتان مهربان باشيد و با او با احترام برخورد کنيد، برخي از احساسات بد و منفي او را از بين خواهيد برد. • لازم نيست که به طور مستقيم به همکارتان گوشزد کنيد که با او مهربانيد، همين که اين موضوع را به فرد ديگري بگوييد، دهان به دهان مي چرخد و به گوشش مي رسد. اگر او اين حرف را که شما با او مهربانيد، از زبان ديگري بشنود، تاثير مثبت اش را خواهد گذاشت و به تبع باور خواهد کرد. • همه ما نسبت به افرادي که به ما توجه نشان مي دهند، جذب مي شويم. اگر چه شما بايد تا حد ممکن از فردي که با شما روابط خوبي ندارد، دوري کنيد اما اگر مجبور به برقراري ارتباط با او شديد، سعي کنيد به خوبي به حرف هايش گوش دهيد. اين رفتار تنفر او را نسبت به شما کاهش خواهد داد. • تعاملات کوتاه اما دوستانه نيز مي تواند کارساز باشد. گاهي اوقات کوتاه ترين جملات مي توانند بلندترين تاثيرات را بگذارند. به عنوان مثال گفتن يک «صبح بخير» کوتاه مي تواند در احساس طرف مقابل تان معجزه کند.  

-3زندگي کاري خود را از زندگي شخصي تان جدا کنيد  اگر با يکي از همکاران خود مشکل داريد، سعي کنيد که زندگي شخصي خود را از زندگي کاري تان جدا کنيد. شما محبور به برقراري ارتباط با همکارتان در خارج از محيط کار نيستيد. اگر او در جمعي از دوستان تان که هر آخر هفته با آنها بيرون مي رويد حضور دارد، آن جمع را فراموش کنيد و با باقي دوستانتان قرار بگذاريد

-4اگر کاري از دست تان ساخته نبود، شرايط را به مقامات بالاتر گزارش دهيد  احتياجي نيست که شما تمام رفتارهاي آزاردهنده همکارتان را به مقامات بالاتر گزارش دهيد اما اگر احساس کرديد که رفتار او موجب اختلال در کارتان شده، هر چه سريع تر اين موضوع را نزد مديرتان عنوان کنيد. • اگر تنش هاي محيط به کار شما لطمه وارد کرد، يک هفته تمام رفتارهاي همکارتان و تعاملاتي که با او داريد را زير نظر بگيريد تا اگر مديرتان شما را احضار کرد، دست هايتان پر باشد و بتوانيد شرايط را مديريت کنيد. • به روي تاثيرات منفي که همکارتان بر شرکت يا پروژه اي که روي آن کار مي کنيد مي گذارد، تمرکز کنيد و مضرات آن را نه احساسي بلکه منطقي براي مديرتان بيان کنيد. • يادتان باشد که اين اولين و آخرين جلسه اي است که براي شکايت از همکارتان نزد مديرتان مي رويد. شما نبايد در اين کار زياده روي کنيد پس هر چه آنچه که فکر مي کنيد بايد بگوييد را تمام و کمال بيان کنيد

-5زاويه ديد مثبت داشته باشيد  داشتن زاويه ديد مثبت يکي از بهترين راهها براي کنار آمدن با همکاري است که با شما سر ناسازگاري دارد. اگر سعي کنيد که تمرکز خود را بر اهداف کاري تان بگذاريد و توجه اي به اطراف نداشته باشيد، اعصاب تان هم آرام تر خواهد بود. خودتان را از شرايط دراماتيک محيط کار دور کنيد
اگر خسته و نا اميد شديد، به اهداف بلند مدت خود بيانديشيد. دوست داريد که سال بعد يا حتي 5 سال آينده کجا باشيد؟ واقعا تا چند وقت ديگر در اين شرکت خواهيد بود؟ مطمئنا اين شرايط شما دائمي نيست و در آينده اي نه چندان دور به بهترين تغيير خواهد کرد. • آيا از شرايط کنوني خود درس مي گيريد؟ شما بايد از تک تک لحظات خود تجربه کسب کنيد و آن را در رفتارتان با ديگران به کار گيريد.

-6احساسات تان را درگير نکنيد شايد گفتن اين حرف ساده اما عمل به آن سخت باشد اما شما نبايد خود و احساسات تان را در محيط کار درگير شرايط پر از استرس و تنش کنيد. به سادگي سعي کنيد فردي را که با شما لج است، ناديده بگيريد و از کنار رفتارهاي او بي تفاوت بگذريد. •بي تفاوتي به طرف مقابل به شما آرامش مي دهد. افکار خود را متمرکز کنيد و تنها به زمان حال بيانديشيد. به طرز نشستن، تنفس و حرکات خود دقت و سعي کنيد استرس را از بدن تان به دور کنيد. تمرکز روي بدن مي تواند حواس شما را از احساسات منفي دور کند

-7به دنبال يک حامي براي بيرون از محيط کار باشيد  به هيچ عنوان پشت همکاري که با شما دشمني دارد، حرف نزنيد زيرا ممکن است به گوش او برسد و اوضاع بدتر از اين شود. اگر مي خواهيد با فردي در مورد او صحبت و کمي خودتان را خالي کنيد، اين کار را در بيرون از شرکت و با دوستان با اعتماد يا اعضاي خانواده تان انجام دهيد

-8خودتان را جاي همکارتان بگذاريد  مي دانيم که اين کار سخت است اما بد نيست براي يک بار هم که شده خودتان را جاي طرف مقابل تان بگذاريد و از زاويه ديد او به رفتارهايتان نگاه کنيد. آيا رفتار آزار دهنده ايد داريد؟ •حسادت موجب نفرت مي شود. شايد کمبودهاي او يا حتي موفقيت هاي شما حس نفرت را در دل او بوجود آورده است. اگر سعي کنيد از انجام کارهايي که حسادت را در او بر مي انگيزند خودداري کنيد، هيزم نفرت را در دل او نيز کاهش کاهش داده ايد

گاهي خجالت با بي ادبي اشتباه گرفته مي شود. اگر شما فردي هستيد که با ديگران به راحتي ارتباط برقرار نمي کنيد، ممکن است که فرد مورد نظر فکر کند که شما تنها نسبت به او سر هستيد. پس رفتار دوستانه شما با ديگران مي تواند کمي کارساز باشد. •ديگر همکاران تان با شما چگونه اند؟ اگر ديديد که اکثر آنها با اخلاق و رفتار شما مشکل دارند، قبول کنيد که اشکال از شماست. براي درک بهتر اين موضوع، با يکي از همکاران تان که به شما نزديک تر است گفتگو کنيد و از او بخواهيد که رفتارهاي بدتان را به شما گوشزد کند

-9رفتارهاي گذشته خود را با همکارتان مرور کنيد  بنشينيد و به طور دقيق با خود تمام برخوردهايي را که با همکارتان داشته ايد، مرور کنيد. شايد حس تنفر او تنها به دليل يک برخورد اشتباه شما در گذشته بوده است. • به دنبال دلايل بزرگ و پيچيده نباشيد، شايد يک رفتار کوچک مانند اين که شما يک بار آسانسور را براي او نگه نداشتيد يا حتي به خاطر مشغله کاريتان جواب سلامش را نداده ايد، او را آزرده است. • اگر دليل آن را پيدا کرديد، از او عذرت خواهي کنيد. اگر اين موضوع واقعا يک سوتفاهم باشد، با يک گفتگو کوتاه و موثر تمام کدورت ها از ميان خواهد رفت.

-10بر استرس خود غلبه کنيد  با خودتان صادق باشيد. واقعا اين شرايط تا چه حد براي شما آزار دهنده است؟ اگر واقعا احساس مي کنيد که درگيري هاي پيش آمده، به هيچ عنوان قابل حل نمي باشد، وقت آن است به فکر شغل ديگري باشيد. اما اين هم يادتان باشد که آدمهاي مخالف همه جا، حتي در ديگر محيط هاي کار، وجود دارند. پس قبل از اقدام به هر کاري، بر استرس خود غلبه کنيد و با آرامش بهترين تصميم را بگيريد.